Verbinding, een oefening

Verbinding (deel 2)

Tegenwoordig gaat het vaak over verbinding. Verbinden met jezelf, met je kinderen en zelfs opvoeden in verbinding. Maar hoe doe je dat nou, dat verbinden, of beter; wat is het eigenlijk? Daarvoor verwijs ik je naar mijn eerdere blog hierover. Daarin kun je lezen wat ik er onder versta.

Volgens mij is het nog veel leuker om het te ervaren het verbinden met je kind. Dus ik heb een leuke oefening voor jullie.

Verbinden zonder woorden….. En zelfs zonder aanraking! Ja verbinden op gevoelsniveau!

Jullie hebben nodig; ° een groot leeg papier (liefst A3) ° tekenspullen (potloden, stiften, krijtjes etc) ° een thema ° tijd

Vooral die laatste is het belangrijkste!! Een oefening als deze kan niet even snel tussen de bedrijven door. Verbinden kost nu eenmaal tijd, dus neem en geef het dat ook! Hebben jullie alle spullen? En een leuk thema bedacht? Dan deel je het papier nu in tweeën. Dit kan middels een streep of door een vouw, wat jullie fijn vinden. En jullie kiezen allebei een kant. Jullie mogen allebei aan jullie kant gaan tekenen, alles mag binnen jullie thema, maar probeer het wel 1 geheel te maken. Dus door de lijn heen. Ja en dat zonder te praten! Want vanaf nu is het niet meer toegestaan om te praten! Nee echt niet, ook niet even nog snel, gewoon monden dicht! Oeh ja das lastig he! Kijk naar elkaar, voel elkaar aan. En nogmaals; neem de tijd!

Verbinden gaat op gevoelsniveau, dus voelen is nu het belangrijkste. Voel elkaar aan, voel met elkaar, maar voel ook wat voor jou goed is. Het leuke aan deze oefening is dat je ook veel kunt zien en leren van elkaar. Hoe ga je om met grenzen? En je kind? En hoe vind jij het om de controle los te laten? En je kind? Wat gebeurt er als de ander iets tekent wat niet bij jouw beeld van de tekening past? Super waardevolle informatie om elkaar beter te leren kennen!

Als de tekening klaar is, hang je hem uiteraard op een goed zichtbare plek en kijk je er vaak naar! Jullie kunstwerk, samen, in verbinding gemaakt!!